23
Lut
2015
5

Zaplanuj swój FIT dzień!

Chcesz zacząć zmieniać swoje życie na zdrowsze i aktywniejsze? Nigdy wcześniej tego nie próbowałeś, lub twoje próby kończyły się z marnym efektem?

Kluczem do utrzymania dyscypliny jest PLANOWANIE.

Tak, to słowo jest przeze mnie nielubiane, bo będę szczera – lubię działać na spontanie! Jednak utwierdziłam się w przekonaniu, że bez planowania, nawet przy ogromnych chęciach i pokładach motywacji może być ciężko.

Chcesz być FIT? Zaplanuj swój dzień, tak aby taki był! Dzień FIT od takiego standardowego, zbytnio się nie różni – a te drobne zmiany w Twoim planie, pomogą wyjść na wierzch tym większym, w twoim ciele i zdrowiu!

P1310014

1. POBUDKA!

Nie wiem jak wygląda Twoja praca, szkoła, o której musisz wstać, by do niej spokojnie dojechać, nie wiem czy nie pracujesz wcale, jednak – KTO RANO WSTAJE, TEN.. MA DŁUŻSZY DZIEŃ I WIĘKSZE POLE DO POPISU!

Tak jest! Śpioszki – jeżeli lubicie sobie solidnie pospać – to jest okej, np w weekendy, aby odespać ciężki tydzień w pracy. Jednak w tygodniu, przestawianie budzika co 2 minuty nie jest dobrą opcją. Wstaniesz wcześniej, rozbudzisz się, i możesz zacząć działać dalej. Coś na rozbudzenie, gdy ciężko ściągnąć się z łóżka?

2. ROZCIĄGANIE!

Na mnie działa! Lubię porozciągać się jeszcze w łóżku, a także wtedy, kiedy już stanę na własnych nogach. Nie tylko mnie to rozbudza, ale także poprawia krążenie i rozciąga mięśnie – idealne na zakwasy. Dodatkowo takie rozciąganie, nawet w łóżku – zrelaksuje Cię przed rozpoczęciem dnia.

3. ŚNIADANIE

 20150107_092953

Będę powtarzać do upadłego – to najważniejszy posiłek dnia, który zapewni Ci energię na cały dzień! O ile oczywiście, wybierzesz rozsądnie to, co chcesz zjeść!

Fit śniadanie, to śniadanie pełnowartościowe, składające się z węglowodanów i białka, dobrego pochodzenia. Zamiast gotowych mieszanek musli, płatków śniadaniowych, kanapek z białą bułą, lub słodkich bułek, wybierz owsiankę, omlety, jajecznicę! Dodaj świeże lub suszone owoce/ warzywa (w zależności czy lubisz śniadania wytrawne, czy na słodko), orzechy, pestki, nasiona. Wypij do tego czarną niesłodzoną kawę, lub zieloną herbatę.

Takie śniadanie zapewni Ci zastrzyk energii z rana, dobre samopoczucie i utrzyma Twój brzuch w stanie najedzonym, na co najmniej 3 godziny.

Jak to wygląda u mnie? Wstaję zawsze o 5:10, szykuję najpierw siebie, aby doprowadzić się do znośnego ładu, a następnie biorę się za przyrządzanie i pakowanie posiłków, o ile nie zrobiłam tego dzień wcześniej, wieczorem.

Swoją owsiankę przyrządzam w dosłownie 5 minut, lub pakuję ją w pojemnik i zjadam w pracy.

4. OBOWIĄZKI DNIA CODZIENNEGO

 IMG_20150214_100154

Jakkolwiek wyglądają – można się na nie odpowiednio przygotować. Jak na przykład? Zaplanuj to co będziesz jeść w ciągu dnia! Zrób sobie wcześniej jedzenie i spakuj je w pojemniki. Unikniesz głodowania, które spowoduje, że sięgniesz po coś szybkiego i łatwo dostępnego – batona, pączka, obiad ze stołówki. Jednak nawet na stołówce w pracy, czy w szkole, staraj się wybierać mądrze. Zwykle jest sporo opcji do wyboru. Zamiast smażonego, wybierz gotowane lub pieczone. Zamiast ziemniaków, frytek i innych tego typu rzeczy, wybierz ryż lub kaszę. Jedz dużo warzyw, czy to surowych, czy gotowanych. Zrezygnuj z sosów, posypek, słodkich deserów i napojów.

Pij dużo wody! Zadbaj o to, żeby w pracy zawsze mieć co najmniej butelkę ze sobą.

Ruszaj się! Myślisz, że w pracy się nie da? Da się! Wybieraj schody, zamiast windy! Zrób sobie spacer do przystanku, lub z przystanku. Jeżeli siedzisz kilka godzin przed komputerem – porozciągaj się chwilę, wstań, przejdź się na krótki spacer po korytarzu.

W szkole nie rezygnuj z zajęć WF! Uwierz mi, nawet jeżeli nie chce Ci się ćwiczyć i pocić, zrób to! Podziękujesz sobie później. Mówi to osoba, która przez prawie całe liceum takie zwolnienie miała.. a teraz prowadzi bloga o sporcie i zdrowym odżywianiu 😀

5. TRENING

 20150129_171101

Zaplanuj taki, który będzie dla Ciebie najlepszą i najwygodniejszą opcją. Masz w pobliżu pracy/szkoły/ domu siłownię? Skorzystaj z niej. Jeżeli wolisz ćwiczyć w domu, zaplanuj co chcesz w danym dniu trenować. Rozpisz sobie wcześniej plan treningowy i zastanów się dobrze, czy jest on realny do spełnienia. Nawet jeżeli jesteś mega zmęczona, włącz sobie coś relaksującego – np jogę i stretching. Nie tylko się przy tym odprężysz i zrelaksujesz, ale także rozciągniesz mięśnie, kręgosłup i wyciszysz się przed snem.

6. ZAKUPY

Planuj je z głową. Zrób listę produktów, które będą Ci potrzebne. Unikniesz spontanicznych decyzji – zwykle niezdrowych, a także zaoszczędzisz czas. Wybieraj zdrowe, nieprzetworzone produkty. Zawsze ładuj do koszyka dużo warzyw i owoców. Postaram się napisać oddzielnego posta o tym, jak zapełniać koszyk na zakupach wartościowymi produktami.

7. PRZYGOTUJ ODPOWIEDNI STRÓJ

 20150120_164434

Jeżeli nie ćwiczysz w domu, zadbaj co najmniej dzień wcześniej, aby przygotować sobie wygodny strój treningowy. Zaoszczędzisz dużo czasu i nerwów z rana, niż gdybyś miała latać po całym domu i szukać swojego sportowego stanika! Spakuj swoją torbę treningową, abyś na pewno niczego nie zapomniała ze sobą zabrać.

8. ODPOWIEDNI NASTRÓJ I MOTYWACJA

 20150128_101431

Zadbaj o nią, bo to połowa sukcesu. Włącz swoją ulubioną muzykę, która daje Ci kopa, obejrzyj motywujące zdjęcia/ filmy! To działa! Jeżeli jesteś zmęczona – odpocznij chwilę! Nawet dłuższą. Po treningu zrób sobie gorącą, relaksującą kąpiel z bąbelkami.

9. PROWADŹ DZIENNIK

 SC20150202-203707

Spisuj swój jadłospis, treningi, postępy, myśli – wszystko co pomoże Ci działać w 100% efektywnie. Wyeliminujesz szybko swoje błędy, i pozbędziesz się tzw. dziur energetycznych, czyli rzeczy/ wydarzeń, które powodują, że zabierają Ci Twoją cenną energię. Jeżeli nie lubisz tradycyjnych, papierowych wersji – skorzystaj z endomondo! Rejestruj wszystkie swoje treningi i ciesz się pod koniec takimi pięknymi emailami! 😀

10. WYSYPIAJ SIĘ!

Sen jest dla słabych? No way! Sen jest potrzebny! Czy wiesz, że to właśnie podczas snu Twoje mięśnie regenerują się i rosną? Właśnie tak. Redukując swój sen do minimum, kosztem czegoś innego, nie wpływasz dobrze na swoje samopoczucie a także swoją sylwetkę. Potrzebna dawka, to 8 godzin – przyjmuje się, że jest to niezbędne minimum. Ale bądźmy szczerzy, w dzisiejszych czasach niestety, mało kto może sobie pozwolić na taki luksus. Pomijając jednak ten fakt, musisz pamiętać, by dać organizmowi szansę na odpoczynek i regenerację, a więc – wysypiaj się, ile możesz!

Pomogłam trochę? To do dzieła :)

Trzymajcie się cieplutko!

Ev :)IMG_20150215_112732

Leave a Reply