25
Paź
2014
12

Tajemnica płaskiego brzucha #1 – w czym tkwi problem

No tak, ładny, płaski, idealnie wyrzeźbiony brzuch – to marzenie wielu kobiet i mężczyzn. Przyznaję, moje również.

W czym więc tkwi problem? W tym, że bardzo ciężko taki idealny brzuch wypracować. Mówiąc dokładniej, większość z nas nie wie, w czym tak naprawdę tkwi sekret idealnego brzucha.

Ale od początku!

20140817_180147

Na wstępie wyjaśnijmy sobie coś – jeżeli jesteście fanami zapisywania tysiąca zdjęć idealnych brzuchów fit modelek, a potem wgapiania się w nie i recytowania pod nosem „Ja też taki chcę!” lub „oo taki mi się podoba, taki bym chciał, właśnie taki!” – muszę was zmartwić, lub pocieszyć – patrząc na to z innej perspektywy. Nasze kochane geny i kody DNA są tak cudownie skonstruowana, że nie pozwolą na dokładne skopiowanie „właśnie takiego brzucha„.. Jesteśmy tak różni i tak indywidualnie sprecyzowani, że Ty, właśnie, Ty! nigdy nie będziesz mieć dokładnie takiego brzucha jak, chociażby Chodakowska – dla przykładu. Budowa naszego ciała zależy od naszej genetyki i urody. Różnorodność – każdy przecież jest inny, i to jest właśnie fajne. Bo przecież nigdzie nie jest napisane, że nie możesz mieć lepszego brzucha od niej, jeżeli się postarasz.

Ale do rzeczy.

Kiedyś należałam do tej grupy osób, które myślały, że jeżeli będą robić dziennie sto brzuszków przed snem, to nie dość, że wyrzeźbią w miesiąc piękny sześciopak, to jeszcze schudną trochę przy tym.

O nie, niestety!

Brzuszki nie stworzą sześciopaku na brzuchu!

Dlaczego? Dlatego, że sekretem płaskiego brzucha, nie są ćwiczenia stricto na niego przeznaczone, chociaż te, oczywiście też odgrywają istotną rolę. Sekretem płaskiego brzucha jest … uwaga – DIETA! A mówiąc dokładniej – zdrowe odżywianie!

Jeżeli marzy wam się fajny brzuszek, musicie liczyć się z tym, że bez odpowiedniej diety, nigdy takiego mieć nie będziecie. Co ja rozumiem przez zdrową dietę i jak wprowadzić zmiany w codziennym odżywianiu, opisałam w tym poście (klik).

Po pierwsze i najważniejsze – zdrowe odżywianie!

A co po drugie?

IMG_20140905_171724

Dotknij w tej chwili swój brzuch. Napnij go mocno! Czujesz, że masz tam coś, prawda? To nie tak, że osoby niećwiczące, nie mają mięśni brzucha – przecież każdy je ma! Więc dlaczego niektórzy mogą pochwalić się pięknym kaloryferem, a inni nie? Bo to, jak wygląda nasz brzuch ( a także inne partie ciała) zależy od ilości tkanki tłuszczowej, która się na nim znajduje a także, poziomu wypracowanych mięśni. Możesz mieć mocny i silny wypracowany brzuch, z rozbudowaną tkanką mięśniową, której nie zobaczysz przez zalegający na nim tłuszcz.

Drugą istotną rzeczą, która doprowadzi nas do fajnego brzucha jest więc skupienie się na tym, by pozbyć się z niego zbędnego tłuszczu.

I tu najczęściej popełniamy błąd, mylnie robiąc duże ilości brzuszków, twierdząc przy tym, że skoro skupiamy się na tej właśnie partii ciała, to na pewno tylko z niej spalamy tłuszcz.

Błąd!

Nie istnieje coś takiego, jak miejscowe spalanie tłuszczu z ciała – to jest absolutnie niemożliwe!

Tłuszcz spala się poprzez ćwiczenia tlenowe, aerobowe, które podnoszą tętno, przyspieszają pracę serca, spalają zbędne kalorie, a przy tym, także tłuszcz. Jest to proces niezwykle problematyczny i pracochłonny, bo nie tak łatwo jest go zgubić, nie tracąc przy tym wypracowanych mięśni! Ale o tym napiszę w kolejnym poście z tej serii. P1250190

Nie mamy wpływu na to, z której partii ciała, nadmierna tkanka tłuszczowa zacznie się spalać. To też zależy od naszej genetyki i hormonów. Tutaj Panowie mają lepiej – zdecydowanie łatwiej jest im spalać tłuszcz, niż kobietom.

Robiąc serie rozmaitych ćwiczeń na mięśnie brzucha, owszem, wyrzeźbisz i wzmocnisz je, jednak nie będzie ich widać jeżeli poziom tkanki tłuszczowej zostanie zbyt duży.

Jakie ćwiczenia aerobowe spowodują spalanie tkanki tłuszczowej?
  • Bieganie – chyba najskuteczniejszy sposób na zrzucenie zbędnego tłuszczyku. Jednak, aby spalać tłuszcz musisz wziąć pod uwagę to, że nie wystarczy 20 minut wolnego truchtu, razy w tygodniu. Tłuszcz spala się biegając wolno, ale także długo. O etapach spalania tłuszczu, oraz o tym, jak spalać go efektywniej opiszę w kolejnym poście.
  • Rower
  • Ćwiczenia interwałowe – niezwykle skuteczne ćwiczenia, których sens polega na tym by przeplatać bardzo intensywny wysiłek fizyczny, z lekkim. Można je wprowadzić także do biegania, jednak to już jest opcja dla ludzi zaawansowanych kondycyjnie.
  • Tabata – trening podobny do interwałów, jednak krótszy i bardziej intensywny. Przyjmuje się, że zwykle jedna seria tabaty powinna trwać 4 minuty. Tutaj także przeplatamy intensywny wysiłek fizyczny – który trwa 20 sekund, z 10 sekundowymi przerwami. Podczas intensywnego wysiłku dajemy z siebie 110% – do granic wytrzymałości! Jest to bardzo skuteczny sposób na przyspieszenie metabolizmu i spalanie tkanki tłuszczowej.
  • Orbitrek
  • Skakanka

 

Ostatnim elementem układanki są ćwiczenia mięśni brzucha.
P1290083

Tak, ta część jest dodatkiem do pozostałych dwóch. Nie potrzeba dzień w dzień katować się setkami brzuszków. Jeżeli dostosujecie się do poprzednich dwóch punktów, wystarczy wprowadzić odpowiednie ćwiczenia na abs, jako dodatek do treningu. O tym jakie są najbardziej efektywne, ile razy w tygodniu powinniśmy je ćwiczyć, a także jak układać swoje serie ćwiczeń, opiszę w kolejnym poście z tej serii.

Taka jest piramida płaskiego brzucha! Nie inaczej, nie odwrotnie.

  1. Dieta
  2. Spalanie tłuszczu
  3. Ćwiczenia mięśni brzucha

 

 

3 Responses

  1. Pingback : Active and healthy life by Evelyn » Tajemnica płaskiego brzucha #2 – o co chodzi w spalaniu tkanki tłuszczowej

  2. Pingback : Active and healthy life by Evelyn » Tajemnica płaskiego brzucha #4 – ulubione programy treningowe z youtube

  3. @fit_vege_mum

    Bardzo fajny artykuł. Niby oczywiste rzeczy, a wiele ludzi nie zdaje sobie z tego sprawę.
    Szczególnie cenna uwaga dla ludzi rozpoczynających swoją przygodę z kształtowaniem sylwetki :)

Leave a Reply