10
Kwi
2016
7

Fit wersja #4 – Jarmuż, jarmuż i jarmużowe chipsy!

Wiecie, generalnie jestem łasuchem. Ale generalnie bardziej ciągnie mnie do słodkich przekąsek, niż tych słonych. Jednak jak wiadomo, kobiecy mózg działa na falach niepojętych i zmiennych, jak pogoda nad Bałtykiem, więc tak – od czasu do czasu, Ev łapie ochotę na wszystko co słone i ostre.

Jeżeli chodzi o wszelkiego rodzaju chipsy, słone orzeszki, paluszki i tego rodzaju przekąski, to pożegnałam się z nimi już dawno – na dobre. Nie zamierzam do nich wracać i myślę, że to jest bardzo zdrowa dla mnie decyzja. Dlaczego? Bo znalazłam idealny zamiennik wszelkich słonych zachcianek, który jest super pyszny, szybki i prosty w wykonaniu, a przy tym, co najważniejsze.. zdrowy! A to w tej chwili jest dla mnie priorytetem.

O czym mowa? O jarmużu, a konkretniej o chipsach z niego. Tak, pewnie niektórzy pomyślą, jak można zrobić chipsy z zieleniny, która teoretycznie jest kompletnie bez smaku. Otóż zaraz wam przedstawię mój pomysł na nią.

P1310779

Jarmuż to kopalnia witamin i zdrowych składników odżywczych. Co takiego w sobie zawiera?Przede wszystkim, silne przeciwutleniacze. Ma właściwości przeciwzapalne. Jest kopalnią witaminy K, witaminy C, karotenoidów, żelaza oraz wapnia (tutaj jest go nawet więcej, niż w mleku!). Podobnie jak brokuły i inne warzywa kapustowate zawiera sulforafan, związek posiadający właściwości przeciwnowotworowe.

P1310768Sposobów na okiełznanie jarmużu jest wiele. Można dodawać go do smoothie, soków, zup, pesto, a także.. zrobić z niego chipsy. I dzisiaj ten też sposób wam pokażę :)

CZEGO POTRZEBUJEMY?P1310782
  • opakowania jarmużu,
  • oliwy z oliwek, lub oleju rzepakowego (lub innego tego typu zamiennika, który preferujecie – nie polecam jednak kokosowego – do tego się nie nada.),
  • sól,
  • inne przyprawy, według waszego uznania – ja użyłam suszonego czosnku, suszonej słodkiej papryki i mieszanki przypraw, dla osób na diecie bezsolnej (dostępne w drogeriach Rossmann, wybór genialny, skład jeszcze lepszy.).
JAK WYKONAĆ?P1310775
  • po pierwsze – przekładamy jarmuż do wielkiej michy,
  • po drugie – skrapiamy go oliwą z oliwek, lub olejem rzepakowym, bądź innym,
  • po trzecie – dodajemy przyprawy – ja dodałam odrobinę soli, słodką paprykę, czosnek i mieszankę przypraw na diecie bezsolnej
  • po czwarte – rozgrzewamy piekarnik – ustawiamy opcję termoobieg na 200 stopni,
  • po piąte – wykładamy blachę papierem do pieczenia i równomiernie wsypujemy na nią nasz przyprawiony jarmuż,
  • po szóste – wkładamy blachę do piekarnika i pieczemy nasz jarmuż przez około 7 minut, ale uwaga! – musimy go doglądać co kilka minut, bo jarmuż lub sprawiać mylne wrażenie niedopieczonego, po czym w przeciągu kilku sekund zamienia się w czarne kawałki! 😉
  • po siódme – po około 7 minutach nasz jarmuż powinien być odpowiednio upieczony, wtedy też otwieramy piekarnik i dajemy mu na spokojnie ochłonąć. Jeżeli wyciągniemy go od razu i przełożymy do michy, z jego chrupkości nie zostanie nic. Dlatego też musimy poczekać az ostygnie i wtedy przełożyć go w odpowiednie naczynie, i…

Pozostaje nam tylko delektować się przepysznym smakiem zdrowych chipsów jarmużowych. Gwarantuję Wam, że jak spróbujecie, to nie pożałujecie. Chipsy jarmużowe smakują niczym te, które możemy dostać w praktycznie każdym sklepie, z tym wyjątkiem, że nasze nie są pieczone w głębokim tłuszczu i nie są naszpikowane chemią i konserwantami. P1310767

Są chrupiące, są smaczne a dodatkowo, możemy przyprawiać je dowolnie, według uznania i według naszych preferencji smakowych.

I gotowe!

Dajcie znać, czy spróbowaliście!

Buziaki i do następnego!

Ev. :)

IMG_20160328_131824

Leave a Reply