21
Paź
2014
6

Fit wersja #2 – Prawdziwe masło orzechowe

Masło orzechowepeanut butter … jak zwał, tak zwał – jest pyszne! A przynajmniej ja uwielbiam.

Dużo osób myśli, że ten wytwór orzechowy jest tuczący i niezdrowy..

Fakt – jest tuczący – łyżka masła orzechowego zawiera przeciętnie ok. 130 kalorii. Dużo.. Ale, ale! to nie są puste kalorie! O ile mądrze wybierzemy te, które oferują nam półki sklepowe, lub – oczywiście, jeżeli zrobimy je sami. To zdecydowanie najlepsza i najsmaczniejsza opcja!

Masło orzechowe jest źródłem zdrowych tłuszczy nienasyconych, które – uwaga – wspomagają proces spalania tkanki tłuszczowej! Jest także, źródłem witamin: A, B, oraz E – która między innymi odpowiada za prawidłową pracę naszego metabolizmu. Dodatkowo w masełku orzechowym znajdziemy niacynę, która ma istotny udział w pracy układu pokarmowego – uczestniczy w rozkładzie kwasów tłuszczowych, aminokwasów i węglowodanów, a do tego kontroluje prawidłowe uwalnianie energii. Ma także istotną rolę w tworzeniu czerwonych ciałek krwi, stabilizacji poziomu cholesterolu. Reguluje nasz system nerwowy, a także – uwaga dziewczyny- działa bardzo korzystnie na naszą skórę, włosy i paznokcie.

Takie masło jest również, cennym źródłem białka roślinnego – łyżka zawiera około 2,6 g.

Wielu sportowców, osób żyjących zdrowo i aktywnie, a także dietetyków, poleca aby włączyć je  do swojej diety. To świetny zamiennik, jeżeli mamy ochotę na coś niezdrowego. Nadaje się do jedzenia z owocami – pycha!, ale także do kanapek, ciastek owsianych, omletów, panecake’sów. Dobra wiadomość dla nutellożerców – na bazie dobrego masła orzechowego można zrobić swoją, fit wersję nutelli, ale o tym w kolejnym poście z tej serii.

Niestety masła orzechowe, dostępne potocznie w sklepach, zawierają mało orzechów w składzie, za to dużo cukru i konserwantów, a tego przecież pochłaniać nie chcemy..

Wow, rozgadałam się, przejdźmy do rzeczy, a mianowicie, do tego..

Jak wykonać zdrowe masło orzechowe w domu?
Masło możemy zrobić na bazie:
  • orzechów arachidowych – czyli potocznie zwanych – orzeszków ziemnych, fistaszków (jak zwał, tak zwał.)
  • orzechów włoskich
  • orzechów laskowych
  • migdałów – wtedy uzyskamy masło migdałowe, ale sposób przygotowania wygląda tak samo.
  • nerkowców

Ja zawsze robię je z orzeszków ziemnych – smakuje mi najbardziej. Orzechy włoskie są dosyć gorzkie, a laskowe niestety bardzo mnie uczulają. Migdały wolę zjadać w całości.

Jak je zrobić?
  • Po pierwsze – musimy oczywiście przygotować orzechy, czyli oskubać je ze skorupek. Ja zazwyczaj potrzebuję przeciętną miskę orzechów – taką jak na zdjęciu.
  • Po drugie, jeżeli orzechy są już gołe i wesołe – musimy zafundować im trochę prażenia – czyli, wysypujemy je na patelnię i prażymy do momentu, aż się zarumienią. Nie potrzebujemy do tego oleju, lub oliwy z oliwek. Ten krok może być pominięty, ale prażone orzechy mają lepszy i bogatszy smak.
  • Po trzecie – czekamy chwilę, aż nasze orzechy trochę ochłoną i bierzemy w obroty blender.
  • Do blendera orzechy najlepiej wrzucać partiami –  z dwóch powodów – po pierwsze, łatwo można go przy tym popsuć, a po drugie, orzechy będą blendować się stopniowo, Ci którzy lubią masło orzechowe z chrupiącymi kawałami orzechów – witajcie w domu!
  • Proces blendowania jest dosyć czasochłonny, musimy uzbroić się w cierpliwość do momentu, aż z orzechów puści tłuszcz i zacznie tworzyć się gładka masa.
  • Tak powstałą masę przekładamy do słoika i zajadamy się nią, kiedy chcemy!

P1290410

Jak je doprawić?
  • masło musi być posolone – chociaż odrobinę, najlepiej dosypać trochę soli podczas blendowania.
  • opcjonalnie można dodać do niego trochę miodu, lub inny substytut cukru, np. cukier trzcinowy, ksylitol, lub stewię –  ja jednak cukru nie dodaję wcale.

I gotowe!

Tym sposobem mamy masło – bez konserwantów i bez cukru i ze 100% zawartością orzechów. Równie pyszne jak te sklepowe, a nawet jeszcze bardziej!

P1290400

Moje ulubione połączenie?

Masło orzechowe + banan! Cudowny i jednocześnie najlepszy i najbardziej energentyczny posiłek przedtreningowy.Uwielbiam! Kocham je także dodawać do śniadania – do omletów, płatków owsianych, lub zdrowych, domowych ciastek owsianych.

Lubicie? Próbowaliście? Spróbujecie? Mam nadzieję, że tak! I zgadnijcie w takim razie, co pojawi się w następnej #Fit wersji!

 

 

3 Responses

  1. Pingback : Active and healthy life by Evelyn » FOODBOOK – Czyli, jak wygląda mój przeciętny jadłospis

  2. Pingback : Evelife » Ulubione śniadanie i zdrowe przegryzki w ciągu dnia ➡ mój przepis na HEALTHY PROTEIN PANCAKES🍴

Leave a Reply