15
Lis
2014
6

Czy książka może zastąpić siłownię? – Recenzja!

No właśnie, czy ćwicząc w domowym zaciszu można uzyskać efekty, odpowiadające ćwiczeniu na siłowni? A przede wszystkim, czy da się zastąpić maszyny z siłowni, na sprzęt domowy?

P1290695

Scott Tudge uważa, że tak. A my mamy przekonać się o tym, gdy zaczniemy korzystać z jego książki „Domowy fitness – Zapomnij o siłowni„.

Jak twierdzi sam Scott, pomysł napisania takiej książki zrodził się u niego, gdyż zauważył, że wiele ludzi woli ćwiczyć w domowym zaciszu, niż wybrać się w tym celu na siłownie. Dzieje się tak z wielu powodów, ale głównie –  z oszczędności pieniędzy.

Scott słusznie zauważa, że ludzie trenujący w domu na własną rękę, często nie mają o tym zielonego pojęcia. A co za tym idzie, szybko tracą motywację i przestają ćwiczyć, albo, co gorsze, nabawiają się poważnych kontuzji w efekcie nieumiejętności trenowania.

Co w tym wypadku daje nam ta książka?

P1290734

Książka opisuje w bardzo dokładny sposób, ćwiczenia, które odpowiadają poszczególnym maszynom, dostępnym na siłowni. I nie tylko, oczywiście. Są też pokazane ćwiczenia, które możesz wykonać w domu bez jakiegokolwiek sprzętu, a mają one odzwierciedlać efekty, ćwiczeń na siłowni. Dzięki niej można zbudować około 120 programów treningowych.. Fajnie, nie?

Ale od początku..

Książka składa się z trzech części:

  • Części pierwszej – która opisuje podstawy sprawności fizycznej,
  • Części drugiej – która pokazuje poszczególne ćwiczenia, na wszystkie partie ciała
  • Części trzeciej – która w pewnym sensie jest poradnikiem, odnoszącym się do tego jak utrzymać swoją kondycję na dobrym poziomie, i zachować zdrowie.

Na początku znajdujemy również poradnik, jak korzystać z książki, który się bardzo przydaje, bo jest ona dosyć specyficzna.

P1290737

W części odnoszącej się do podstaw sprawności fizycznej możemy między innymi dowiedzieć się, jak obliczyć dokładnie swoje BMR ( o czym wspominałam w tym poście), BMI ( czyli, współczynnika masy ciała), a nawet poziom cholesterolu. Dowiemy się również jak prawidłowo wykonać pomiary ciała, co na początku bywa problematyczne.

P1290739

Książka opisuje również wyposażenie jakie jest potrzebne do tego, by ćwiczyć w domu. Zaznaczone jest przy tym, że nie masz obowiązku posiadać wszystkiego, co jest tam wymienione!

P1290740

Istotnym plusem tej książki jest wprowadzenie możliwości wyboru celu treningowego – mamy tutaj, zastanowić się nad tym, co chcemy osiągnąć poprzez ćwiczenia. Ale o tym więcej w części drugiej.

Fajną sprawą jest również to, że autor w sposób dosyć przejrzysty wprowadził podstawy anatomii, wyodrębniając poszczególne mięśnie, a także przypisując odpowiednie strony, z ćwiczeniami na te partie mięśni.

P1290702

Na koniec pierwszej części dostajemy również porady, odnośnie tego jak opracować swój własny plan treningowy, oraz jak prawidłowo rozgrzać się przed rozpoczęciem treningu!

P1290743

W części odnoszącej się stricto do ćwiczeń, znajdziemy .. oczywiście, ćwiczenia na poszczególne partie ciała. I tutaj książka, przybiera trochę inny schemat – mianowicie, jest podzielona również na cel treningu, a także poziom zaawansowania. Dzięki temu w łatwy sposób możemy dobierać odpowiednie ćwiczenia, ale także wiemy ile serii i powtórzeń musimy wykonać.

P1290741Jakie cele treningowe są wyodrębnione?
  • Ogólna sprawność fizyczna
  • Trening mięśni rdzenia
  • Wzmocnienie dolnych partii ciała
  • Wzmocnienie górnych partii ciała
  • Wzmocnienie całego ciała
  • Postawa
  • Utrata wagi
  • Siła dynamiczna
  • Wytrzymałość mięśni
  • Trening ciężarowca

Każde ćwiczenie jest opisane w sposób bardzo dokładny, a także mamy zapewniony wybór wersji lżejszej i bardziej zaawansowanej. Znajdziemy również informację odnośnie najczęstszych błędów popełnianych przy wykonywaniu danego ćwiczenia, przez co szybko nabieramy nawyk, na wykonywanie ich poprawnie. Przy poszczególnych ćwiczeniach znajdziemy również, miniaturkę maszyny, która informuje jakie dane ćwiczenie ją zastępuje, co jest super sprawą, bo wiemy, że da się ją swobodnie zastąpić w domu! Mamy także zaznaczone, jakie partie mięśni pracują przy danym ćwiczeniu. Wszystko jest opisane w sposób zrozumiały i przejrzysty. Nie trzeba siedzieć, analizować i drapać się godzinę po głowie, zastanawiając się co autor akurat w tym momencie miał na myśli!

P1290744

P1290750

W ostatniej części – trzeciej – znajdziemy porady i wskazówki jak utrzymać naszą kondycję w jak najlepszej formie, oraz jak zadbać odpowiednio o nasze zdrowie. A więc, dowiemy się jak powinna wyglądać zdrowa i zbilansowana dieta, jak prowadzić dziennik posiłków, jak unikać kontuzji i urazów, podczas ćwiczeń.

P1290752

Na zakończenie – słowniczek treningowy, objaśniający wszystkie nazwy, które mogą być czarną magią dla początkujących, a także – co bardzo mi się spodobało – szablony treningowe, gdzie swobodnie możesz zapisywać swoje treningi i obserwować postępy – a to przecież najlepsza motywacja!

P1290754

Podsumowując – czy polecam?

Polecam! Sama ćwiczyłam z tą książką dosyć długo, aby ją sumiennie wykorzystać i sprawdzić. A co więcej, od niedawna ćwiczy ze mną także mój brat, co mnie ogromnie cieszy! Korzystamy z tej książki cały czas, i jak na razie idzie nam bardzo dobrze.

Komu w szczególności?

Osobom początkującym – chociażby dlatego, że w przejrzysty sposób mogą dowiedzieć się podstawowych informacji na temat ćwiczeń i poprawy aktywności fizycznej. Wiem, że to na początku jest dosyć skomplikowane, a czytając różne źródła internetowe, czasami możemy sobie bardziej zaszkodzić, niż pomóc.

Książka ta przypadnie również do gustu osobom, które nie mają czasu na ganianie do siłowni, nie lubią pocić się przy obcym towarzystwie, lub po prostu szkoda im na to pieniędzy.

Fakt faktem – dobrego trenera na siłowni, ona nie zastąpi i to trzeba mieć na uwadze. Bo trener to trener – jeżeli jest odpowiednio wykształcony i doświadczony, a także ma dobre podejście do tego, co robi – to prawdziwy skarb!

sk_logosZa możliwość korzystania z tej książki dziękuję serdecznie księgarni internetowej – sportowaksiążka.pl!

Do następnego!

Ev.

20141021_172625

1 Response

  1. Monia

    Książka się wydaje naprawdę super :)
    A że mam zamiar się zabrać za ćwiczenia od podstaw w najbliższym czasie, to i pewnie się przyda. Zamawiam, żeby doszła jak będę zaczynać treningi!

    Dzięki za recenzję!

Leave a Reply