7
Paź
2014
9

Chcę zacząć trenować! Tylko od jakich treningów zacząć?

Kiedy podejmujemy decyzję o tym, że chcemy zacząć ćwiczyć, musimy podjąć również decyzję o tym, od jakich treningów zacząć. Niby banalne, ale często problematyczne. Bądźmy szczerzy, zaczynając ze statusem początkującego nie wiemy na co możemy sobie pozwolić, w jakich ilościach i gdzie będzie nam najlepiej rozwijać swoje endorfinowe uzależnienie. Można łatwo zwariować!

Musimy zastanowić się nad tym, czy chcemy ćwiczyć w domowym zaciszu, czy to na siłowni,  czy zapisać się na zajęcia fitnessu, czy wybrać treningi w otoczeniu natury.

Sprawa jest prosta jeżeli wybieramy zajęcia na siłowni lub zapisujemy się na typowe fitness class. Mamy pewność (a przynajmniej teoretycznie, bo czasami bywa różnie), że będziemy pod opieką profesjonalnego trenera.

Na siłowi ktoś musi się nami zająć, żeby odpowiednio wprowadzić program treningowy i pokazać jak obsługiwać poszczególne maszyny. Nie oszukujmy się, przeciętny – niećwiczący Kowalski nie ma pojęcia od czego zacząć i jak się zabrać za ekwipunek, jaki oferuje nam siłownia. Kiedy ja pierwszy raz weszłam na salę byłam dosyć mocno zestresowana i przytłoczona, nie wspominając o tym, że nie miałam pojęcia od czego zacząć. Gdybym sama miała zabrać się za ćwiczenia, wyszło by na to, że umiem korzystać jedynie z bieżni (chociaż sama nie umiałam jej też odpowiednio ustawić, więc może jednak nie!) i ciężarków.. a maszyny przystosowane do treningu nóg wykorzystałabym zapewne w innym celu. No cóż, dlatego wykupujemy tam karnety, żeby mieć pewność, że przynajmniej na początku ktoś się tam nami „zaopiekuje„. Jeżeli więc decydujesz się, na treningi siłowe, twoim zmartwieniem i punktem do rozważenia powinno być to by wybrać możliwie najlepszą. Wygoogluj, poczytaj, przejrzyj opinie – wybierz najlepszą dla siebie.

Pierwszy dzień może być stresujący – jak zawsze, więc ważne jest, aby porozmawiać z trenerem o tym, od jakiego pułapu zaczynasz i jakie są Twoje oczekiwania. Musisz wspomnieć o swoich  mocnych stronach oraz tego, czego nie możesz ćwiczyć, bo na przykład dokuczają Ci różne kontuzje. Co jest jeszcze ważne? Musisz być nastawiony na to, że nie będziesz na sali sam! Zwykle siłownie są przepełnione w godzinach szczytu, więc musisz zastanowić się o jakiej porze chcesz, lub możesz pozwolić sobie na trening. Można poczuć lekkie przytłoczenie na kilku pierwszych treningach (nie powiem, żeby było komfortowe, gdy na sali znajdują się dwie dziewczyny, a reszta część publiczności to część męska). Nie przejmuj się tym, skup się na tym po co tam jesteś i na tym co chcesz osiągnąć! Nie martw się tym, że po półgodzinnym treningu nie będziesz pachnieć różami ani prezentować się zbyt atrakcyjnie, a na Twoim tyłku będzie odciśnięta mokra plama! właśnie o to chodzi!

Podobnie jest z zajęciami fitnessu – czy to typowymi z tej kategorii czy innymi takimi jak pilates czy joga. Jakie są plusy takich zajęć? Takie, że trafiamy do grupy, z którą spotykamy się kilka razy w tygodniu i nawet nie wiemy kiedy zawiązujemy nowe przyjaźnie, poznajemy nowych ludzi – podobnych do nas, z podobnymi celami i ambicjami. To zawsze super wpływa na rozwój i wzajemną motywację. Jest także instruktor/ trener, który pogoni Cię do roboty, jeżeli będziesz się za bardzo lenić, lub wesprze, kiedy będziesz czuć, że jesteś blisko rezygnacji. Możemy również liczyć na to, że na pewno zobaczymy „na żywo” jak wykonać poprawnie wszelkie ćwiczenia (wielki plus pod tym względem –  w przeciwieństwie do treningów domowych). Na takich zajęciach również liczy się atmosfera, więc jeżeli lubisz ćwiczyć wśród ludzi – to na pewno coś dla Ciebie.

Zdecydowanie inaczej sprawa przedstawia się jeżeli decydujemy się ćwiczyć w domu, na własną rękę. Aktualnie jest multum różnych treningów, które bezproblemowo można wyszukać w internecie. Można w łatwy sposób dobrać swój poziom zaawansowania, wskoczyć w sportowe ciuszki i przystąpić do działania. I tylko tyle? Niestety nie, bo w tej sytuacji jesteśmy zdane tylko i wyłącznie na siebie i na nagranie płynące z laptopa czy TV. Nikt nas tutaj nie poprawi, nie podejdzie i nie pokaże jakie błędy robimy, nie nauczy nas techniki wykonywania ćwiczeń, a niestety ciężko jest od razu poprawnie wykonywać wszystkie ruchy. Raz, że czasami nawet nie są dobrze wytłumaczone a dwa, że po pewnym czasie możemy się zniechęcić i zacząć robić wszystko „na odwal się”. Na szczęście treningi dostępne aktualnie są coraz lepszej jakości, ćwiczenia są dobrze opisane, technika ich wykonania odpowiednio przestawiona, a dodatkowo w pakiecie czasami pojawia się timer i licznik kalorii – dodatkowa motywacja. Plusem ćwiczeń w domu jest też to, że w zasadzie możesz je odpalić o najbardziej odpowiadającej Ci godzinie – w tej kwestii nie ma ograniczeń.

P1280179

Postaram się jak najszybciej stworzyć posta, aby pokazać Wam najfajniejsze treningi dostępne w sieci. Sama często z takich korzystam i to od dłuższego czasu, przez co mogę wyodrębnić te, warte przećwiczenia.

20140916_182724

Jeżeli natomiast nie chcemy wybywać na salę treningową i ćwiczyć wśród obcych ludzi, ale nie chcemy też samotnie pocić się w domu – zawsze można wybrać opcję biegania lub innych sportów na świeżym powietrzu. Czy to samemu czy z przyjacielem, drugą połówką, bratem, siostrą! Friendstreningi to super opcja, nie krępujemy się przy znajomej osobie, nie boimy się, a zawsze możemy liczyć na wsparcie. No i mamy zagwarantowane dobre towarzystwo. Warto jednak wspomnieć, że najlepiej wybrać osobę, która jest na podobnym poziomie lub wyższym – wyższa motywacja i pomoc.P1280018

Możliwości jest więc dużo! Wszystko zależy od waszych indywidualnych preferencji. Bez wymówek, że nie masz gdzie ćwiczyć, gdy nie masz pod nosem siłowni, że nie lubisz sam, czy nie będziesz potrafił odnaleźć się w zatłoczonej siłowni! Prawda jest taka, że da się ćwiczyć wszędzie! Wystarczą tylko chęci!

Leave a Reply